• Jaume Lozano

"Després d'estar tancats el jovent ha de tenir ganes de sortir a gaudir d'oci i cultura"

Actualizado: abr 21

L’Andrea Segura i l’Arnau Capó treballen com a informadors a museus, i ambdós s’enfronten a un futur incert per culpa del confinament i la incertesa de quan tornaran a treballar


Guillem Vives, estudiant de tercer de Periodisme


L'Andrea i l'Arnau, de 21 i 22 anys respectivament, tenen molt en comú: són joves barcelonins, estudies o ja han acabat un grau d'Humanitats a la Pompeu Fabra, treballen com a informadors a centres d'interès cultural i els dos acaben de patir un ERTO. Ella treballa a la Sagrada Família, uns dels patrimonis més antics i icònics de la ciutat, i ell a l'IDEAL, el primer centre d'arts digital a tota Europa.



Andrea Segura, al Palau Robert, el 4-10-2019 (fotografia d’Emili Serra)



Arnau Capó, al barri de Gràcia, el 5-8-2017 (auto-retrat)


Aquests dos museus són ben diferents entre ells, però les similituds entre l'Andrea i l'Arnau són una petita mostra del tipus de treballador que tenen la majoria de centres culturals. "La majoria estem estudiant arts o humanitats" explica l'Andrea, mentre que l'Arnau comença a enumerar una llista d'estudiants de "Belles Arts, Disseny, Humanitats i també de literatures" que treballen amb ell.

Precisament, a principis, van ser aquests companys de l'Arnau els qui van començar a veure canvis a la seva feina. Havien de "desinfectar totes les ulleres virtuals, les nostres mans, i fins i tot alguna companya va començar a portar mascareta". La covid-19 començar a amenaçar la normalitat dels carrers, dels negocis i dels museus, l'Andrea recorda com "els últims dies tothom parlava de què tancaríem".

L'estat d'alarma va obligar a tots els centres i museus a tancar les portes, i sense ingressos van començar a arribar els primers Expedients de Regulació Temporal d'Ocupació a les plantilles. Ni l'Arnau ni l'Andrea depenen exclusivament del seu sou per mantenir l'economia pròpia o familiar. Malgrat això, de moment només han rebut el sou que l'empresa els hi devia dels dies treballats al març. De la prestació que ha de donar des del Servei Públic d'Ocupació (SEPE) només saben que l'empresa va entregar tots els papers, però de moment no han rebut cap Euro. "En teoria es cobra el dia deu, però de moment el meu compte no hi ha arribat res" amb una osca a la cara, que fa dubtar si l'humor no conté una mica de ràbia. L'Andrea està més tranquil•la, "hi haurà molta gent esperant" i el que ella espera és que després del desconfinament tornin aviat a treballar.

D'aquest desconfinament hi dubten tant l'Arnau com l'Andrea, i creuen que ningú pot tenir massa certeses sobre quan ni com succeirà. A la Sagrada Família segur que hi haurà canvis, l'Andrea veu "molt possible" que hi hagi mesures per evitar grans concentracions de persones, i la basílica pot rebre fins a 9000 persones. L'Arnau no està tan preocupat pel nombre de visitants, ja que l'IDEAL té capacitat per unes 400 persones, sinó que el més sensible és la part d'equipament i materials que s'empren al centre (pantalles i ulleres VR) ja que poden entrar en contacte amb les mans i la cara.

Un altra diferència en aquesta hipotètica tornada a la 'normalitat' d'ambdós centres culturals seria el turisme. Mentre que l'IDEAL té un públic "majoritàriament local", la Sagrada Família té una gran dependència turística de fora el país. L'Andrea creu que hi ha un tòpic amb dir que a Sagrada Família només hi venen estrangers, i explica que "no només ve gent d'altres països, tenim molts més visitants vinguts de la resta d'Espanya del que es creu". Ella espera que el turisme interior o nacional no es vegi tan afectat com l'internacional.

Però la por a viatjar i visitar no és l'únic perill pels centres i museus culturals. A la premsa i al debat públic es mostren indicis que auguren una davallada de l'economia, i que davant d'aquest tipus de situacions la cultura i l'art sempre es veuen molt afectats, en especial la despesa ciutadana en el sector. En aquest possible, l'Andrea parla dels joves, i pensa que malgrat que hi hagi crisi, "el fet d'haver-nos estat tancats a casa durant tantes setmanes haurà de fer que el jovent tingui més ganes que mai de sortir i gaudir d'oci i sobretot de cultura".

Tanmateix, no només gaudeix de cultura qui la consumeix com a visitant, espectador o comprador. L'Arnau té ganes de tornar a la feina perquè "quan hi ha una exposició no solament gaudeixes d'aquesta, sinó que també ho fas de les persones que coneixes i que van buscant aquest tipus d'art que a mi m'agrada". La Sagrada Família va suposar per l'Andrea que, havent nascut i viscut a Barcelona durant dinou anys, "trepitgés per primer cop la Sagrada Família i que ara, dia a dia, aprengui més sobre la catedral, sobre la ciutat i sobre la gent que la ve a visitar".

HEBES WEB-04.png

HEBES MEDIA 2019

Universitat Autònoma de Barcelona

Qui som

  • Twitter Icono blanco
  • Blanco Icono de YouTube
  • Blanco Icono de Instagram
This site was designed with the
.com
website builder. Create your website today.
Start Now